L’ascolto antropologico: epistemologia, etica e (in)giustizia
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Come citare

Fava, F. (2023). L’ascolto antropologico: epistemologia, etica e (in)giustizia. AM. Rivista Della Società Italiana Di Antropologia Medica, 24(56). Recuperato da https://www.amantropologiamedica.unipg.it/index.php/am/article/view/693

Abstract

The Anthropological Listening: Epistemology, Ethics and (In)justice

How do anthropologists listen? What is the epistemological “status” of listening in anthropological research? The author presents listening as a practice that cannot be reduced to a mere socio-cognitive and semiotic process or methodical prescription. Anthropological listening always turns out to be conformed in its modus operandi by the theoretical frameworks in which anthropologists inscribe themselves and which selectively define the aims of the research itself as well as the relevance of the ethnographic materials collected. The author proposes to consider anthropological listening as a foundational social act in which the time and space of its becoming is the medium where the interpretation of the collected material takes shape. And it is in this becomng, “in and out” of the field, that the distinctive ethical dimension of the anthropological listening manifests itself.

 

L’ascolto antropologico: epistemologia, etica e (in)giustizia

Come gli antropologi ascoltano? Qual è lo statuto epistemologico dell’ascolto nella ricerca antropologica? L’autore presenta l’ascolto come una pratica non riducibile a solo processo socio-cognitivo e semiotico o a prescrizione metodica. L’ascolto antropologico, sempre conformato nel suo modus operandi dai quadri teorici in cui gli antropologi si iscrivono e attraverso cui definiscono, selettivamente, le finalità della ricerca stessa, la rilevanza delle relazioni sul campo e dei materiali etnografici raccolti, è anche un atto sociale fondatore del riconoscimento della soggettività in cui il tempo e lo spazio del suo accadere diventano il medium dove prende forma l’interpretazione del materiale raccolto. Ed è in tale divenire, ‘dentro e fuori dal campo’, che la dimensione etica caratterizzante l’ascolto antropologico si manifesta.

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