Analisi istituzionale nella formazione universitaria degli educatori e delle educatrici
PDF

Come citare

Gueli, C., & Bocci, F. (2020). Analisi istituzionale nella formazione universitaria degli educatori e delle educatrici. AM. Rivista Della Società Italiana Di Antropologia Medica, 21(50). Recuperato da https://www.amantropologiamedica.unipg.it/index.php/am/article/view/512

Abstract

Institutional Analysis in Academic Training of Educators

This contribution describes an experience of academic training with a group of students attending Special Pedagogy lessons in the context of the First Cycle Degree in Education. We therefore explored how Institutional Analysis and, in particular, Socioanalysis could be very relevant practices to investigate, on the one hand the concept of disability as a social construction (also in accordance with Disability Studies) and, contextually, to analyze the implications of teachers and students in the definition of academic knowledge, also in relation to the power relationship between who conventionally “holds the word” (knowledge) and who is instead “the recipient.”

Analisi Istituzionale nella formazione universitaria degli educatori e delle educatrici

Il presente contributo descrive un’esperienza di formazione accademica con un gruppo di studenti frequentanti le lezioni di Pedagogia Speciale nell’ambito del Corso di Laurea in Scienze dell’Educazione. Abbiamo perciò esplorato come l’Analisi istituzionale e, in particolare, la Socioanalisi possano rivelarsi pratiche feconde per indagare da un lato il concetto di disabilità come costruzione sociale (anche in accordo con i Disability Studies) e, contestualmente, analizzare le implicazioni di docenti e studenti nella definizione della conoscenza in ambito universitario, anche in relazione ai rapporti di potere rispetto a chi convenzionalmente detiene la parola (conoscenza) e chi è invece ne è destinatario.

 

PDF