Usi sociali dell’antropologia medica
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Come citare

Minelli, M., & Pizza, G. (2019). Usi sociali dell’antropologia medica. AM. Rivista Della Società Italiana Di Antropologia Medica, 20(47-48). Recuperato da https://www.amantropologiamedica.unipg.it/index.php/am/article/view/420

Abstract

Social uses of medical anthropology

The expression “social use of anthropology” defines a conceptual and operational area of strategic importance for medical anthropology. Following the theoretical path and the ethical and political commitment of Tullio Seppilli, the article reflects on the notion of “social use of medical anthropology” along three strategic axes: (1) the overall vision of historical change, considered as an essential option to combine the analysis of power relations and social intervention strategies; (2) the anthropological attention on the complexity of «health/disease processes», observed in the interactions between practice and theory in order to «provide cognitive platforms from which it is possible to intervene effectively»; (3) the reflexive monitoring of social and power relations, on the basis of which anthropological knowledge is reproduced by interacting with institutions, and contributing to the elaboration of operational proposals on the relationship between levels of health, inequalities and social injustice.

Usi sociali dell’antropologia medica

L’espressione “uso sociale dell’antropologia” definisce un’area concettuale e operativa di rilevanza strategica per l’antropologia medica. Seguendo il percorso teorico e l’impegno etico e politico di Tullio Seppilli, l’articolo riflette sulla nozione di “uso sociale dell’antropologia medica” lungo tre assi strategici: (1) la visione complessiva del mutamento storico, considerata come una opzione imprescindibile per coniugare l’analisi dei rapporti di forza e le strategie di intervento sociale; (2) l’attenzione antropologica sulla complessità dei «processi di salute/malattia», osservati nelle interazioni tra pratica e teoria allo scopo di «fornire piattaforme conoscitive dalle quali sia possibile intervenire con efficacia»; (3) il monitoraggio riflessivo dei rapporti sociali e di potere, in base ai quali si riproduce la conoscenza antropologica, interagendo con le istituzioni e contribuendo alla elaborazione di proposte operative sul sulla relazione tra livelli di salute, ineguaglianze e ingiustizia sociale.

 

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